2012. október 14., vasárnap

Rozsos tönköly kenyér



Elkészült a holnapi kenyér. Isteni finom lett!!! A párommal már meg is kóstoltuk, nem bírtunk vele holnap reggelig várni.
A legnagyobb elismerés amit a férjemtől kaphattam: "Gyermekkorom idézi ez a kenyér, amikor a nagymama melletti pékségbe jártunk át reggelente friss, ropogós kenyérért!" Azt hiszem ebben minden benne volt! :)))
Mikor elkezdtem csinálni a gyerekek még fent voltak, lelkesen figyelték, hogyan dagaszt a gép, majd később még hogy hogyan küzdök a fonással! :) Sajna a kisült kenyérrel már nem "találkoztak", na de majd holnap reggel.... :)
Limara sokmagvas rozsos kenyér receptjét használtam egy kis átalakítással. (Ugyanis én nem ehetek hagyományos fehér búza lisztet.)
Az öregtészta receptje szintén Limarától való.

Hozzávalók:


  •  2,5 dl víz
  •  2 ek. joghurt
  • 2 ek. olaj
  • 2 tk. só
  • 1 tk. barna cukor
  • csipet aszkorbinsav
  • 20 dkg öregtészta
  • 15 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 35 dkg fehér tönkölyliszt
  • 2 ek. magkeverék (bio boltban kapható. Len-, szezám-, napraforgó mag, rozs- és búzapehely keveréke)
  • 2 ek. pehelymix (én most hajdina-, köles-, rizs- és kukoricapelyhet találtam itthon. Ezeket kevertem össze.) 
A magok és a pelyhek kivételével az összes hozzávalót a felsorolt sorrendben a kenyérsütőgépbe tettem, majd elindítottam a dagasztást.
Az utolsó 5 percben hozzátettem a magokat és a pelyheket. (a legtöbb kenyérsütőgép ilyenkor jelez). Mikor leállt a dagasztás olajozott kelesztőtálba tettem és meleg helyen duplájára kelesztettem. (kb. 50-55 perc)
Fontos a meleg hely (nálam ez a kandalló mellett van), ugyanis ebben a kenyérben nincs hagyományos fehér liszt és azt tapasztaltam, hogy anélkül bizony nehezebben kell meg a tésztánk.
Miután megkelt a tésztám "befontam", ahogy Limara is leírja a receptjében.
Ezután annyival tértem el ismételten az eredeti recepttől, hogy én egy nagy jénai tálba helyeztem be a kenyeremet (természetesen előtte sütőpapírral kibéleltem a jénait), lefedtem és kb. 30 percig ismételten kelesztettem a kandalló mellett. (fontos, hogy ne tegyük túl közel, de azért jó meleg legyen neki)
Ezután a jénai tetejét vízzel jól bespricceltem, majd a 210 fokra előmelegített sütőbe helyeztem a kenyeret. Kb. 40-45 percig, vagy amíg a kívánt színt eléri sütöttem. Az utolsó 5-10 percre le lehet venni a jénai tetejét, akkor lesz szép a kenyér színe, ill. finom ropogós a héja.
Mikor kész rácsra teszem hűlni.



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése